Bara 58 procent av de tillfrågade hade förtroende för public service-bolaget SVT vilket är ett fortsatt tapp från förra året då siffran var 60 procent. Går man längre tillbaka, till 2010 ses förändringen tydligt. Då hade 75 procent förtroende för dem, mot dagens 58 procent.
Tydligt är också att vänsterväljarna är de som fortsatt litar på statens media. Bland de som röstar på V, MP eller S är förtroendet för Sveriges Radio 82 procent och SVT 77 procent.
SVT:s vd Hanna Stjärne verkar ta det minskade förtroendet med ro och hon skriver följande i ett mail till Kulturnyheterna på SVT:
”Förtroendet för medier ligger fortsatt stadigt. SVT tappar något i den här mätningen, men Förtroendebarometern är en mätning av flera som vi följer för att se vad de visar kring förtroendet”.
Fria medier framåt
Samtidigt som public service tappar och pressen dras med lägra upplagor och förlorade annonsintäkter ser vi en fortsatt uppgång för fria (alternativa) medier. Tidningen Svegot till exempel, har efter bara knappt en månads verksamhet, kunna se hur besökarantalen snabbt stigit samt att betalningsviljan för plus-tjänsterna varit god.
Detta följer det politiska skiftet i Sverige där Sverigedemokraterna seglat upp till andra störta parti och Alternativ för Sverige efter bara några veckor får närmare två procent i en opinionsmätning. Vare sig demonisering eller smutskastning biter som det gjorde förr och i stället samlar sig etablissemangets media för att försöka hindra den fria median från att nå ut, genom att angripa sociala medie-plattformar.
Politikerna å sin sida verkar för nya lagar (inskränka yttrandefrihetsgrundlagen) för att försvåra arbetet för fria medier och därtill, med hjälp av sammanslutningar närstående kulturministern (#jagärhär) dra försöka hindra fri åsiktsbildning.