Det hela började som ett projekt för att minska de negativa aspekterna av transporter i Stockholms innerstad. Inledningsvis gällde det miljö, utrymme och buller. Älskade Stad som projektet heter, är ett samarbete mellan Stockholm stad, ett postföretag och ett sophanteringsföretag.
Ulf Bungerfeldt, reporter på P4 Stockholm, berättar att ”många” sedan terrorattentatet på Drottninggatan för ett år sedan, önskat att antalet tunga lastbilar i staden ska minskas. Av reportaget framgår det dock inte vem eller vilka som önskat detta.
Älskade Stad går ut på att skapa ett system där varor som ska levereras till stadens butiker, lastas om från de tunga transporterna och distribueras den sista biten med hjälp av mindre eldrivna lasttrailers, där föraren sitter på fotgängarens nivå.
Efter leverans till butikerna, är det tänkt att lastbilen i stället ska fyllas med sopor, så att den aldrig går tom. Huruvida det kommer gå bra att köra sopor i samma utrymme som matvaror framgår inte heller.
Bungerfeldt ställer i reportaget den ledande frågan:
— Så med ett sådant här fordon, så är det otänkbart att det händer ett, ett dåd liknade det på Drottningatatan igen? Alltså det går inte med en sån här elbil?
Robin Billsjö, godsstrateg på Trafikkontoret svarar:
—Nej den här kan väl i praktiken köra i max 20 km/t med det släp som är på.