DANMARK. Med tanke på den knivskarpa konkurrensen mellan flygbolagen, tror Jacob Pedersen inte att de kommer att höja biljettpriserna nämnvärt utan i stället själva ta den ekonomiska smällen. För SAS handlar det om stora förluster.
– Det blir uppemot hundra miljoner danska kronor. Kanske blir det ännu mer för andra bolag. Men för SAS som flyger så mycket i Skandinavien blir det mycket dyrt, säger Pedersen till The Local.
Även Norge har infört flygskatt av miljöskäl – trots att minskad flygning i det egna landet bara leder till att andra länder får fler utsläppsrätter. I längden kan skatten drabba Sverige och Norge hårt eftersom allt fler flygbolag kommer att välja Danmark i stället. Så för den danska ekonomin kan grannländernas beslut bli fördelaktigt.
Danmark hade flygskatt från slutet av 1990-talet till 2007, då den konservativa regeringen skrotade den med hänvisning till dess dåliga effekter på landets ekonomi. Nuvarande regering har sagt att man inte har några planer på att återinföra den.