TEKNIK. Det var en måndag morgon i mars, som polisen i Linköping mötte en cykel de tyckte färdades alldeles för fort. De vände då och jagade ikapp.
Linköping News skriver: ”Polisen fick då gasa upp i 98 kilometer i timmen för att komma ifatt cyklisten.”
Cyklisten som är i 40-årsåldern är förtegen om själva händelsen, men säger sig köpt cykeln via Blocket. Han misstänks nu för grov olovlig körning samt vårdslöshet i trafik.
För att en cykel ska få klassas som elcykel i Sverige, får den ha max 250 watt i tillförd effekt. När den nått 25 km/h får inte mer kraft tillföras.
Cykeln i Linköping hade två effektlägen. Ett på 1000 watt och ett på 4000 watt. Vi får anta att det var det högre läget 40-åringen använde den där morgonen.
Björn Goding förundersökningsledare hos Linköpingspolisen berättar vidare till Linköping News.
– Vi har beslagtagit cykeln och den kommer att testas av inspektörer hos oss.
Trimma din egen elcykel
Om du inte vill köpa en elcykel som är ordentligt snabb redan från början, kan du trimma den du redan har. Ny Teknik förklarar hur det fungerar, och har pratat med Lars Strömberg på Cykelfrämjandet. Strömberg tror dock inte att problemet med trimmade elcyklar är särskilt stort:
– Det är inte statistiskt säkerställt. Men jag bedömer inte problemet som särskilt stort. Studier som gjorts visar att folk köper elcyklar för att öka komforten vid pendling, inte för att öka hastigheten.
Frågan är om inte Strömberg är lite väl naiv i sin inställning?