KRÖNIKA. Det kom en läsarbild som gjorde mig full i skratt. Det är viktigt att kunna skratta åt eländet och när man ser Nogger sida vid sida med 88:an är det svårt att inte roas av synen. För många är det nog inget att höja på ögonbrynen åt. Det borde man ju inte göra eftersom det är godis, men i landet upp och ned är till och med godis, glass och mat politiserade.
Under våren 2005 lanserade GB en ny glass, Nogger Black, som var en variant på den klassiska Noggern. Somliga blev upprörda. Amina Ek, då verksam inom Centrum mot rasism (CMR), var en av dem. De upprördes över ”tankemönstret i reklamen”. Också föreningens ordförande, Stig Wallin, reagerade skarpt och berättade för Aftonbladet:
– Jag läste dem som ”Nigger + lakrits = sant”. Det var omöjligt att inte se det som en anspelning på rasism.
Visst är det dumt?
Det var till och med så dumt att CMR fick kritik och GB pudlade inte även om de tog kritiken på allvar, ja, så långt gick de i varje fall. CMR finns fortfarande – de är ju trots allt skattefinansierade – men deras tillvaro ärtrots allt en aning tynande.
Efter Nogger Black var det 88:an som hamnade i hetluften. Antidiskrimineringsbyrån i Malmö ansåg nämligen att GB ägnade sig åt nazism eftersom sifferkombinationen 88 används av nazister som en förkortning för Heil Hitler. Aftonbladet frågade Elisabeth Kaleebi och Kristina Larsson från Antidiskrimineringsbyrån om det hela:
”Är det inte långsökt att sätta likhetstecken mellan glassen 88 och Heil Hitler?
Du behöver ha Svegot Plus för att läsa hela den här artikeln. Just nu kan du prova en vecka för bara 19 kronor med rabattkoden svegot19.