DU BETALAR. Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, ESO, har undersökt sysselsättningsnivån hos flyktingar mellan 1983 och 2015 i Sverige har nu kommit med sin rapport. Den bekräftar vad den nationella oppositionen hävdad i årtionden. Massinvandringen är en kostnad för landet och därmed för var och en av skattebetalarna.
Integrationen ett sluttande plan
På 1980-talet var integrationen av utlänningar i Sverige mycket snabbare än i dag. Kanske beror det på att invandrarna under 1970 och 1980 framförallt var arbetskraftsinvandrare från Finland, dåvarande Jugoslavien, Italien, Grekland och Österrike – samt undantaget som bekräftar regeln, Turkiet.
Efter denna arbetskraftsinvandring tog asylinvandringen vid på allvar när Sverige, till skillnad från de flesta andra i-länder, valde en egen inriktning och fokuserade på asylinvandring från länder långt bortom vår egen kultursfär.
Rapporten visar alltså att invandring från oss mer närstående länder fungerade medan massinvandringen från Mellanöstern och Afrika, med flera länder, fungerade dåligt. Det har skett en gradvis försämring av integrationen sedan 1990-talets början.
En kostnad och bara en kostnad
Vänsterekonomer och företrädare för den svenska migrationsmodellen (Sjuklövern således) har framhävd hur bra det är för Sverige med massinvandringen. Den stärker oss ekonomiskt. Trots alla fördelar tvingas man dock tvinga kommuner att ta emot flyktingar, eftersom kommunerna inte verkar inse fördelarna.
Efter många om och men har man fått backa tillbaka från påståendena men då lanserat idén att vi på sikt tjänar ekonomiskt på invandringen av araber och afrikaner med flera.
ESO-rapportern slår dock hål på detta. Den visar snarare att massinvandringen är en kostnad för Sverige både på kort och lång sikt. De första åren är mest kostsamma. Efter dessa år kommer genomsnittsflyktingen se ett positivt bidrag till statskassan. Men – och detta men är det viktiga – detta tillskott kommer inte täcka de initiala kostnaderna och heller inte de som uppstår när vederbörande går i pension.
I rapporten slår man också fast att det är väldigt osannolikt att detta kommer att förändras inom överskådlig framtid:
”Att Sverige skulle lyckas höja den genomsnittliga integrationen från vad som här betecknas som genomsnitt till nivån för gruppen med högst historisk potential får bedömas som mycket osannolikt och därmed en enorm succé om det faktiskt inträffar (förutsatt att det uppnås genom integrationspolitik och inte genom selektiv migrationspolitik).”