Hundratals taxibilar har kört olagligt i Malmö

Är det inte hög tid att bilda helsvenska taxibolag?

Enligt en ny lag måste alla taxibilar vara anslutna till en redovisningscentral. Men i Vilda Malmö bor många som inte bryr sig ett vitten om lagar och regler. Nu mister hundratals taxibilar sina tillstånd.

TAXIKAOS. En gång i tiden var taxinäringen hårt reglerad i Sverige. Under 1980-talet fick bara ett bolag i varje kommun driva beställningscentral och alla taxifordon tvingades teckna avtal med denna central, vilket vid vissa tidpunkter ledde till stora svårigheter att få tag i en taxi. ”Taxi, var god dröj”, var ett så vanligt svar att folk började använda uttrycket i alla möjliga sammanhang.

Priset var också reglerat. Taxan fastställdes centralt och var densamma i hela landet förutom under vintern när de nordligaste länen fick vintertaxa som var 10 procent högre. Det var byråkratiskt och omständligt – men lagligt och tryggt.

Den 1 juli 1990 avreglerades taxinäringen. Prissättningen blev helt fri, nya bolag dök upp som svampar ur jorden och det blev både dyrare och billigare att åka taxi – friåkare stod utanför centralstationerna och plockade upp turister som lurades att betala hundratals kronor för en resa runt hörnet samtidigt som man i Malmö kunde åka genom hela stan för under en 50-lapp. Rena Vilda västern utbröt.

Stora prisskillnader

Jag och en kollega på Kvällsposten bestämde oss för att granska priserna.  Under en hel dag åkte vi fram och tillbaka mellan redaktionen på Segevång och Malmö central med olika taxibolag. Det skiljde, som jag minns det, över hundra kronor mellan den billigaste och den dyraste resan.

2015 var Transportarbetarförbundet oroliga för överetableringen i tätorter som lett till prisdumpning och usla löner. För SVT berättade utredaren Mattias Schulstad att antalet bilar har exploderat, och att det finns för många förare som bara sitter och väntar på nästa körning.

Detta beror i sin tur på att nästan alla taxichaufförer numera är sina egna, vilket innebär att det inte är taxibolagen som betalar för den tid bilen inte körs – det gör chauffören själv eller den person som anställt honom.

– Det finns företag i taxibranschen som har som affärsidé att ta betalt per fordon. Och ju fler fordon som kör för företaget, desto mer pengar tjänar företaget och då blir det konkurrens mellan fordonen, när de blir fler, samtidigt som antalet resenärer inte ökar, sa Mattias Schulstad.

Leder alltid till fusk

Ett sådant system kommer alltid att leda till fusk.


Du behöver ha Svegot Plus för att läsa hela den här artikeln.
Just nu kan du få första månaden för halva priset! Använd rabattkoden frimedia

Skaffa Svegot Plus nu

Kommentarer