PANIKSTÄNGNING. Efter att en rulltrappa skenat i morgonrusningen, alltså börjat ”rulla tillbaka” i full fart medan folk stod i trappan, har man nu kunnat konstatera att en koppling i rulltrappans motor rostat sönder efter bara ett år – något som normalt sett inte ska kunna ske och dessa delar behöver normalt sett aldrig bytas under rulltrappans livstid.
Enligt Per Hallberg, pressinformatör på Storstockholms Lokaltrafik (SL) så är detta en ”världsunik händelse” och har aldrig hänt förr.
Stationerna öppnades för bara ett år sedan, och är en del av den så kallade Citybanan, ett politiskt skrytprojekt som kostat runt 20 miljarder skattekronor. Projektet initierades av den socialdemokratiska regeringen under Göran Persson för att öka kapaciteten för pendeltågen, godkändes och arbetet kunde påbörjas efter en utredning av regeringen Reinfeldt.
De nya stationerna på pendeltågslinjen har ersatt de tidigare stationerna Stockholm Central och Karlberg, som båda låg över jord, men eftersom de nya ligger långt under jord får de av säkerhetsskäl inte användas om inte rulltrapporna fungerar.
SL låter nu meddela att man inte vet när stationerna kan öppnas igen. Vid en presskonferens på fredagen sades det att alla rulltrappor nu måste öppnas och kontrolleras, vilket är ett omfattande arbete och enligt en del kommentatorer kan det röra sig om veckor innan stationerna öppnar igen.
Resenärer hänvisas i stället till att gå av på Stockholm Södra eller Solna station och ta tunnelbanan, buss eller promenera dit man ska, något som förväntas öka trycket på tunnelbana och bussar något oerhört. Enligt SL är det ungefär 150 000 resenärer om dagen som går av och på vid de nu stängda stationerna, och dessutom befarar man stort kaos när turister ska försöka hitta i stan under sommaren.