DE(S)PERAT. Om man vill nå ut på nätet och inte är så intressant att man lyckas dra besökarna själv så kan man vända sig till företag som ser till så att människor med många följare får betalt för stödja en. En som blivit kontaktad är Aftonbladets medarbetare Mohamed Touzari. Så här stod det i mailet han fick:
”Denna kampanjinbjudan går ut till ett stort antal influencers…kampanjen går ut på att du delar dina erfarenheter kring bostadsproblematiken för unga, och samtidigt på ett naturligt sätt berättar om Bostadsgarantin som är ett initiativ från Socialdemokraterna i Stockholm.”
Bild och tre filmklipp skulle ge honom 4 000 kronor men det kom med en del villkor:
”Mejlet innehöll tydliga instruktioner, bland annat att Mohamed själv ska vara med på bilden och att det är viktigt att det ser naturligt ut så att det fungerar i hans flöde. Bilden får ej tas bort inom loppet av tre månader och det ska stå att det är i samarbete med Socialdemokraterna”, skriver Aftonbladet. Ett ytterligare krav var att att han inte fick samarbeta med några andra partier, eller uttryckt att han tidigare röstat på något annat parti.
När Aftonbladet kontaktar företaget som ligger bakom mailet, Beatly AB, berättar Isabelle Ljungqvist som är ”kampanjrepresentant för Socialdemokraterna” där att det är Socialdemokraterna i Stockholm som står för fiolerna.
Förnekelse och åter förnekelse
Centralt säger Socialdemokraterna att de inte betalar influencers eller samarbetar med företag som erbjuder sådan tjänster. Däremot finns det inget hinder för lokala distrikt att göra det. Men inte heller Socialdemokraterna i Stockholm säger sig ha några sådana samarbeten. Presschefen Kalle Hindrikes skriver till Aftonbladet:
”Det vi har gjort är att vi har gett två nätverk i uppdrag att se över möjligheterna till eventuella samarbeten. Vår viktigaste uppgift är att på ett transparent och öppet sätt förmedla vår politik till våra målgrupper. Då vi upplever att det finns risk för otydlighet i vem som är avsändare så väljer vi att inte gå vidare med influencer-samarbeten.”
Man tänkte först ha det men kom på, precis innan Aftonbladet skrev om det, att man inte vill ha det. Tro det den som vill.
Ohederligt är ordet
Socialdemokraterna har ägnat mycket tid åt att varna för ryssen, för ”troll” och för ”falska nyheter” som tillsammans och i samråd har som enda mål att sänka partiet innan valet. Man har sagt åt MSB och Säpo att hålla ögonen öppna efter påverkansoperationer.
Att köpa dold reklam från folk med många följare kanske inte är lika illa som att samarbeta med främmande makt för att påverka ett val, det medges. Men ohederligt är det. Det bekymrade sig inte Socialdemokraterna om, tills de blev avslöjade.
Hatten av för Aftonbladets avslöjande och nu behöver vi inte längre ställa oss frågan varför, när vi se någon efterbliven kändis på nätet mumla att de stödjer de ena eller de andra… de har fått betalt. Att sosseriet avslöjades med handen i syltburken bekräftar det många av oss redan visste. Politiken handlar om makten framför allt, och makt korrumperar.