TVÅNGSINTEGRERING. I Nyköping hade man tröttnat på skolsegregationen. Det fanns högstadium med för många svenskar, och det fanns dito med för många invandrare. Det verkade som att ungdomarna helst ville gå i skolor med ”sina egna” och sådant kan givetvis inte tillåtas. Svenskar och invandrare ska tvingas umgås, även om de vill eller inte.
Därför lanserade Nyköpings kommun en modell för att bryta segregationen, något fantasilöst döpt till ”Nyköpingsmodellen”. Man slog helt enkelt ihop kommunens fyra högstadium till ett enda. Där blandades svenskar, invandrare, plugghästar och elever från landsbygden i en enda stor röra.
Att ha fyra olika skolor stod även ”uppenbart” i strid med skollagen, enligt personer bakom experimentet.
”I Nyköping bestämde man sig över den politiska blockgränsen för att göra något åt denna segregerande ordning som så uppenbart står i strid med skollagens och läroplanens ambitioner om en likvärdig skola för alla, en skola som enligt läroplanen ska fungera som en social och kulturell mötesplats.”
Genom att teckna en prenumeration på Svegot Plus stödjer du Svegots viktiga arbete och ser till att vi kan fortsätta utvecklas.