BYRÅKRATI. Jag vet, jag vet, jag är jobbig, och det är både på gott och ont. För det mesta är det förknippat med en viss portion tillfredsställelse att fråga på som bara den för att bli informerad om det man har rätt att veta, men så får man de konstigaste svar. Det var såhär:
Jag gick och funderade på en grej, vad stod det egentligen i det där inlägget på Malmös hemsida, den information som gällde en temporär stängning av en förskola på Seved (lilla Somalia i folkmun). Förskolan stängdes temporärt för det gick våldsamt till i absoluta närheten, och i skenet av det lovades det anställning av ”brobyggare”.
I mina mejl sökte jag med sökord ”Seved” och fann ett brev jag sänt år 2010 till min stads hemsida då de haft ett pressmeddelande med nyord, jag förstod inte ordet ”brobyggare”. Då frågar man på och för att vara tydlig hade jag länkat till den sidan som jag refererade till.
Nu var det som så att länken nuförtiden går till ingenting, eller snarare till ”Felsida (404)” och ”Sidan kan inte hittas”. Jag började att ana ugglor i mossen, tar man bort nedtecknade misshagliga skeenden i min födelsestad? Försöker man ändra vår historia, ska vi glömma och inte kunna söka efter vad som en gång nedtecknats? Jag bad tjänstemän vid Malmö stad om hjälp att få klarhet.
Det brukar gå rätt så fort att få svar, jag menar få mejl från kommunen, så också denna gång. Men, vad skrev han egentligen, tror han att jag är gröngöling på tjänstemanna- och politikersvar? Hur som, jag fick en skärmbild av den eftersökta sidan, och vänliga hälsningar. Men, jag hade fler frågor.
Jag undrade och frågade med vändande post om var på stadens hemsida jag själv kunde hitta pressmeddelandet, men se, den sidan fanns inte längre tillgänglig utan den var arkiverad i ett internt webbarkiv för att inte förvirra och ställa till med allvarliga missförstånd. Ordagrann ordalydelse:
”Vi tar bort gamla och inaktuella webbsidor och webbplatser för att det ska bli enklare och begripligare för medborgarna. Annars kan allvarliga missförstånd uppstå.”
Det är här jag inser att något är fel, tjänstemän tar bort, för att det ska bli enklare och begripligare, hur då? Och då kom jag att tänka på när det togs politiskt beslut om att efter sprängning stänga ner polisstation Gullviksborg i Malmö, då hette det från polismakten ”vi stänger polisstationen för att öka service och tillgänglighet för medborgarna”. Obegripligt.
Men tillbaks till att inte hitta det man söker av offentligt material, och arkivering av artiklar och pressmeddelanden. Sven med titel ”Huvudredaktör för malmo.se och intranät”, anser bevisligen att vad som hände för åtta år sedan vara ”förr i tiden”. Eller är det politiskt beslut, att försvåra för medborgaren, någon som vet?
Sen sitter jag där i valet och kvalet och undrar ifall jag ska anta hans inbjudan om att avtala tid för att få låna en dator och skrivbord i stadshuset, ”Hör av dig till mig innan i så fall så bokar vi en tid.” Jag har hört av mig och föreslagit att det får bli på en lördag, det kom inget svar på det.
Det kom inte heller svar på de frågor som jag ställde, samt inte heller respons på ett litet men välmenande tips om hantering av icke dagsfärska offentliga handlingar. Om jag postar mitt mejl här så kanske det på det ena eller andra viset ändå letar sig upp och når etablissemanget, vi får se, så här blev mejlet:
”Tack för ditt mejl
Jag har ett förslag till er som arbetar med arkivering av offentliga handlingar, skapa flikar med årtal där medborgare under rätt årtals-flik kan finna det man söker efter, så blir det inga missförstånd.
Vilka missförstånd är det du syftar på?
Räknas år 2010 som förr i tiden?
Och hur menar ni tjänstemän och politiker i stadshuset att det ska bli enklare och begripligare för medborgare att söka information genom ert borttagande av tidigare för medborgaren publikt material?
Tack för inbjudan av möjligheten att sitta ner i ett kontor i stadshuset, jag tar mig en titt i min kalender om vilken lördag som skulle passa mig. Jag återkommer.
Vänliga hälsningar Eva-Marie Olsson”
Sist men inte minst vill jag lägga fram vad Sveriges kommuner och landsting (SKL) skriver på sin hemsida om offentliga handlingars åtkomlighet:
”Arkiv- och dokumenthantering. För att få kvalitet, sökbarhet, användbarhet och integrering av den dokumentation som skapas måste man ha en god offentlighetsstruktur och en effektiv arkiv- och dokumenthantering.
Hanteringen av informationen, de allmänna handlingarna, måste på olika sätt kvalitetssäkras. Informationen dokumenterar olika skeenden – vad som beslutades, hur man handlade och vad som sades och utfördes.”
Vad jag av SKL kan utläsa är det viktigt att vi medborgare lätt ska kunna titta tillbaka och hitta det material vi söker, och enligt mig är det inte kvalitet och användbar sökbarhet att nödgas köra in till Malmö stadshus och på nåder sitta där, när jag mycket hellre önskar att sitta var jag vill när jag läser offentligt material som finns på nätet.
Jodå jag har skrivit till avdelningschef Germund Persson vid SKL med begäran om svar:
”Hej!
Jag har några frågor angående kommuners hantering av publikationers tillgänglighet för allmänheten.
När, vid vilken ’ålder’ på publikationer arkiveras dessa?
Finns det möjlighet att vid egen dator hemma komma åt det man söker om det arkiverats?
Vad säger lagen om när sidor på kommunala hemsidor får tas bort för arkivering, arkivering som därigenom avsevärt försvårar medborgarens söka svar på olika skeenden – vad som beslutades, hur man handlade och vad som sades och utfördes?
Tack på förhand”
Så plingade det till och SKL sände mig ett mejl, och det är här jag än en gång får bekräftat att den vanlige medborgaren har en snårskog att ta sig igenom för att kanske få reda på det man undrar över om vårt förvandlade land. Det är mycket som försvåras för oss, det är mycket som med beprövad byråkrati undanhålls oss.
Med dessa rader undrar jag, vem är klok och vem är dum? Ibland tvivlar man.
SKL skriver:
”Hej!
Vi har tagit emot din fråga.
SKL är en intresse- och arbetsgivarorganisation för våra medlemmar, som är Sveriges alla kommuner och regioner. Uppdraget är att stödja politiker och tjänstemän hos våra medlemmar. Vi har därmed ingen rådgivning eller service till privatpersoner eller enskilda företag och kan därför inte hjälpa dig med din fråga.
Här kan du själv söka information
SKL:s webbplats. Frågor om aktuell lagstiftning hittar du på lagrummet.se
Med vänlig hälsning
David Larsson
Kontaktcenter
Avdelningen för kommunikation”