Gillettes ”progressiva” reklamfilm får hård kritik

650 000 ned-tummar på Youtube

Män är dåliga, våldsamma och trakasserar kvinnor. Men de kan bli bättre, med Gillettes hjälp. Det är budskapet i rakhyvelföretagets senaste reklamfilm. Men den har inte tagits väl emot och kan nu bli den mest impopulära reklamfilmen på internet någonsin.

AVHYVLING. Våld. Idioti. Sexuella trakasserier. Toxisk maskulinitet. ”Är detta verkligen det bästa män kan vara?” Så låter det i Gillettes senaste reklamfilm.

Sedan beskylls män i allmänhet för mobbning, våld och kvinnoförtryck, till sorgsen musik.

— Är detta det bästa en man kan vara? Är det det? Vi kan inte gömma oss ifrån det. Det har pågått alldeles för länge. Vi kan inte skratta bort det, och komma med de gamla vanliga ursäkterna.

Reklamfilmen har inte tagits väl emot. I skrivande stund har över 650 000 personer tryckt tumme ned på Youtube och av de runt 185 000 kommentarerna är de flesta starkt kritiska till det politiska budskapet.

Flera påpekar att Gillette målar ut alla män som skyldiga för sådant som en ytterst liten del är ansvariga för. Många tidigare trogna kunder har lovat att från och med nu bojkotta Gillette.

 

StoneToss påminner oss om att all reklam inte är till för att sälja en produkt.
Kommentarer

Vi ger dig skriften gratis!

Skriv upp dig på Det fria Sveriges nyhetsbrev så skickar vi dig vår visionsskrift som PDF helt gratis (värde 99 kronor). Skriften har redan lästs av tusentals svenskar och lägger grunden för en framtid för ett fritt svenskt folk.

Det lyckades - vänligen kolla din inkorg för bekräftelse och skriften!