KONTANTKRIGET. Biljardhuset i Malmö accepterar bara kontantbetalning. I lokalen finns dock en uttagsautomat där kunder lätt kan ta ut pengar att betala med. Det har fungerat smidigt, fram tills nyligen.
De behöver givetvis ett bankkonto för att kunna betala ut löner till sin personal och betala fakturor. Men ingen bank vill längre ha dem som kunder. Ägaren Suzanne Johansson är uppgiven.
— Vi kan inte betala löner till vår personal, inte betala leverantörer eller vår hyra. Vi har inget bankkonto så vi kan inte göra någonting.
— Man känner sig maktlös gentemot banken. Utan bank stannar allt – och sen går det väldigt fort utför.
De senaste 20 åren har biljardhuset haft Nordea som bank men för några veckor sedan avslutades deras affärsrelation. Nordea angav att de saknar ”tillräcklig affärskännedom” om företaget.
Kundkännedom är en del av lagen emot penningtvätt som skärptes 2017. Afroditi Kellberg som är presschef på Nordea säger att det händer att man blockerar banktjänster för kunder när man inte fått svar på sina frågor.
Att de skulle vara svåra att få tag på, eller inte ha svarat på frågor nekar Johansson till. Istället tror hon att det handlar om att Nordea inte uppskattar att Biljardhallen inte vill ha kort- eller Swish-tjänster eftersom banken tjänar på varje överföring.