Det råder häkteskris i Sverige. Platsbristen har gått från allvarligt till direkt akut och detta påverkar givetvis även personalen. Men krisen sträcker sig långt bortom ont om platser.
En anställd på häktet i Göteborg kontaktade journalisten Joakim Lamotte för att berätta om situationen, en situation som beskrivs som ”katastrof”.
Personalen är mycket pressad av den höga arbetsbelastningen och de aggressiva och otacksamma ”klienterna”. Ständig ångest, utbrändhet och personal som bryter ihop och gråter under arbetstid. Trots detta vill cheferna att personalen, på övertid, ska spela kort med de intagna.
— Vi är utarbetade och många går runt med ständig ångest. Ändå vill cheferna att vi skall dalta med de intagna och spela kort på övertid, trots att vi har mängder med annat att göra. Häktet i Göteborg har havererat och det är katastrof.
Eftersom en stor majoritet av de intagna är muslimer serveras endast fläskfri kost. Men klienterna visar ändå stort missnöje, bland annat genom att kasta avföring på personalen, och hota dem till livet.
— Utan att vara rasist eller något så är majoriteten av de intagna muslimer och vi blir dagligen hotade att de skall döda oss på utsidan eller att de ska skicka folk efter oss. Vissa spottar eller kastar bajs på oss men vi får inte göra något åt det. Vi får vackert stå där och erbjuda dem mat nästa gång det är matutdelning, trots att vissa väljer att kasta maten på oss.
Eftersom situationen är så allvarligt kan det verka underligt att ingen klagat till chefen eller gått till medierna. Det beror, enligt uppgiftslämnaren, på att häkteschef Malin Sparrström inte tillåter klagomål. De som tidigare har klagat har fått sparken, eller blivit omplacerade.
När Lamotte kontaktar Sparrström säger hon att de har en hög arbetsbelastning och att hon tycker det är ”tråkigt” att de anställda inte vågar prata med media. Hon vägrar svara på varför det endast serveras fläskkött till de intagna, mer än att det är en meny som ska ”passa många”. Angående dödshoten mot personalen så bekräftar hon att det sker.
– Det har hänt att klienterna har agerat så starkt och sådant följer vi upp och rapporterar kring.
Sparrström påpekar även att det i grund och botten är en politisk fråga, vilket det är. Men som häkteschef är det Sparrström som har det yttersta ansvaret för att göra det hon kan för att förbättra omständigheterna på häktet. Att försöka tysta de som klagar är knappast rätt väg att gå.
Hör mer om detta i vår podcast
Vi pratar om kaoset i Göteborgs häkte 52:37