Reklambranchen är svårt smittad av politisk korrekthet, intersektionalitet och allmän ängslighet. Att man är emot Sverigedemokraterna och avskyr all form av nationalism är mer eller mindre en självklarhet. Fram till nu. Etablissemanget är en ny reklambyrå som vågar kalla sig ”sverigevänliga”, men är partipolitiskt obundna.
Det är Jonas WE Andersson och och Magnus Fermin som står bakom den nya kommunikations- och reklambyrån Etablissemanget. De har tidigare arbetat åt Sverigedemokraterna, men även bland annat Boxer och Prostatacancerförbundet.
I en intervju med Resumé berättar de att det finns en stor ängslighet inom reklambranchen. En ängslighet som är så pass stor att det blir svårt att prata med sina egna kunder.
Branchen verkar vara helt inställd på märkligheter som ”normkritik” och ”feminism”. Detta är direkt destruktiva ideologier menar Andersson.
– Jag har varit i den världen länge och studerat de bitarna, till exempel feministisk teori. Vi har mycket på fötterna när vi tar ställning, det är inte något som vi bara kastar ur oss. Vi tror på allvar att det handlar om destruktiva ideologier.
Att kalla sig ”sverigevänlig” innebär troligen att dörren till kulturvärlden är stängd. Trots att grundarna anser kulturvärlden förgiftad och indoktrinerad älskar dom den.
– Vi kommer inte få ett enda uppdrag inom kultursektorn eftersom hela den branschen är totalt ideologiskt förgiftad. Våra uppdrag tror jag mer ligger inom mellanstora eller större företag som numera är modiga nog att stå för vad de tycker.
Etablissemanget har ersatt feminism och normkritik med betydligt sundare värderingar som ”konservatism och humanism”. De har även en stor kärlek till Sverige och svensk kultur.
Reaktionerna har inte låtit vänta på sig och det har varit mycket positiva sådana. Andersson berättar att de som hört av sig är trötta på att sitta och behöva bli utskällda av ungdomar i 20-30 årsåldern för att man inte varit normkritisk eller feministisk nog när man presenterar en idé. Branchen är uppdämd av en känsla av att det är på väg att spåra ur fullständigt.
Etablissemanget kan vara ett andningshål för de som känner så. En reklambyrå där sund nationalism och kärlek till fosterlandet tillåts, och kanske till och med uppmuntras.
Etablissemanget visar vägen. Och det är garanterat en väg till framgång som många fler kommer följa.