Ju fler utlänningar (framförallt muslimer) som kommer till Sverige, desto mer kommer principlösa företag att anpassa sig till den nya köpstarka gruppen. Köpstark eftersom de, till skillnad från sekulära svenskar, är mer intoleranta i sin konsumtion. Om inte svensken svarar med samma mynt så blir vi överkörda.
Rusta tar bort korsen från kyrkorna i sina dekorationsbyar eftersom de vill att ”alla kunder” ska kunna njuta av dem – med alla menar man folk i Sverige som inte kan med att ha ett litet kors på kyrkan i dekorationsbyn hemma. Kanske tror Rusta att muslimer, judar eller andra grupper – som inte firar jul – nu kommer armbåga sig fram för att köpa kyrkobyggnader med bortplockade kors.
Eller tänkte de inte på att dekorationsbyar med kyrkor i juletid bara är intressanta för dem som firar jul och har en kristen (kulturkristen) tradition bakom sig?
Hur de tänkte vet vi inte, men Rustas kundtjänst bekräftar till journalisten och författaren Nuri Kino att korsen plockats bort för att anpassa produkten till ”flera kunder”.
Detta är förvisso ett slag i luften eftersom vare sig muslimer eller judar kommer köpa de korslösa kyrkorna. Eller okej, kanske någon IS-återvändare kommer göra det för att minnas gamla tider då de massmördade kristna och sedan slog sönder korsen på deras kyrkor. Den konsumentgruppen borde dock inte vara stor nog för att motivera beslutet.
Vad Rusta gör är att visa prov på integration – de visar vad integration handlar om. Vi svenskar ska anpassa oss till främmande kulturer och religioner; vill de ha halalkyckling så får de det. Vill de ha böneutrop, javisst. Vill man klippa förhuden av småpojkar? Självklart. Friskolor på det; separerade badtider också. Och skaka hand behöver de inte heller för den delen. Huvudduk i passet, självklart.
Rusta försöker i efterhand, då de märkte att folk blev upprörda över deras tilltag, förklara bort det hela. I ett inlägg på Facebook skriver de att kyrkan de säljer aldrig har haft något kors (man har inte plockat bort det) men att man valt denna ”då kyrkor i vår del av världen kan se väldigt olika ut. Vissa kyrkor har ett torn, andra flera eller inget torn alls. Vissa har kors på tornet, andra en tupp eller inget alls.” Tyvärr Rusta, det duger inte. Sarah på Rustas kundservice var tydlig i sitt svar till Kino att det handlade om att ”anpassa för flera kunder”.
Sakta men säkert monteras svenskens kultur och traditioner ner, ivrigt understödda av företag utan principer. Så länge inte svensken ser till att noga överväga vilka företag de spenderar sina pengar hos så kommer de att anpassa sig till grupper som gör det. Om du köper halalkyckling så kommer det vara det som gäller. Om Rusta kommer undan så gör de det. Och nästa gång är det något annat som får stryka på foten.
Eller är det kanske så att Rusta kommer se till så att alla vi ickemuslimer kan fira Eid och Ramadan; eller kanske Jom kippur, fast utan något muslimskt respektive judiskt inslag framöver. Upp till bevis i så fall.
För övrigt anser jag att Rusta bör drivas i konkurs.