De senaste dagarna har storbanken SEB dragit med stora tekniska problem. Den kontantfria bankens internettjänster såsom internetbank, appar och även kort kunde inte användas. Ett bevis på hur problematiskt det kan bli när bankerna inte hanterar kontanter.
“Vi har just nu driftstörningar på vår internetbank, app och kort. Vi arbetar för att lösa problemet”, skriver SEB på sin Facebooksida
Det var under helgen som storbanken SEB upptäckte att de hade tekniska problem som innebar att bankens fyra miljoner kunder inte kunde använda sina kort. Även deras internetbank och bankapp låg nere.
Det tekniska problemen innebar att kunderna inte kunde komma åt sina pengar och tillgångar. Detta då SEB numera är en kontantfri bank.
Man bad även sina kunder via sin Facebooksida att göra bankens jobb och rapportera in om man hade blivit dubbelt debiterad, vilket då skulle varit en effekt av problemet.
Problemet ska nu vara löst. Men problemen med det kontantfria samhället det inte. Fyra miljoner kunder hade knappast behövt bekymra sig om de kunde hämta ut sina tillgångar i fysisk form.