Att vara tågvärd eller busschaufför är numera ett av de farligare yrkena i Sverige. Hot, våld och verbala påhopp är vardagsmat och många sjukskriver sig efter att ha blivit attackerade i sitt yrke. Arbetsmiljöverket går nu in och undersöker vad arbetsgivare gör för att hålla sin personal säkra på bussar, tåg och färjor.
Att kontrollera biljetter på tåg är numera ett farligt yrke. Nästan var tredje anmäld arbetsplatsolycka som ledde till sjukfrånvaro berodde på hot eller våld. Bland busschaufförer är det något lägre, var femte anmäld olycka, men det är ändå betydligt högre än snittet på var tionde.
Tågvärdar berättar om en vardag med verbala påhopp, kaffe som kastas emot dem, men även fysiskt våld. Arbetsmiljöverket ska nu se över 300 arbetsplatser inom kollektivtrafiken för att se över vad arbetsgivarna gör för att förebygga hot och våld. Man kommer framförallt fokusera på i vilka situationer som det är störst risk för hot och våld och hur man gör för att snabbt få hjälp.
Det kan även bli tal på krav att personalen ska gå säkerhetsutbildningar och att ha fler väktare på vissa utsatta linjer. En annan lösning skulle vara att helt enkelt öka bemanningen, eftersom många tågvärdar idag arbetar ensamma och är då i en mycket utsatt situation när de ska be ett gäng ungdomar om deras biljetter.
Otryggheten kom med invandringen
Givetvis nämner ingen, varken de fackliga eller tågvärdarna själva, vad otryggheten faktiskt beror på. Det är nästan uteslutande utomeuropeiska invandrare som står för våldet och hoten i kollektivtrafiken, vilket vilken resenär som åkt buss eller tunnelbana själv bör kunna ha sett med egna ögon.
I många fall låter tågpersonalen helt enkelt utlänningarna åka vidare utan att ens bemöda sig med att kontrollera deras biljetter, dock är man noga med svenskars biljetter. Det är givetvis orättvist men även förståeligt. För med utlänningarna riskerar man konflikt. Man riskerar att bli spottad på eller i värsta fall misshandlad. Den risken är betydligt lägre när det gäller svenskar.