Flygbolaget SAS nya reklamfilm fick bara ligga uppe några timmar innan man tog ned den igen. Reaktionerna mot filmen, som hävdar att ”ingenting är riktigt nordiskt” har varit mycket negativa. Nu säger dock SAS att de står bakom filmen, men att de misstänker att den blivit kidnappad och att detta är anledningen att man tagit ned den.
Ingenting är skandinaviskt, enligt SAS, som vi tidigare skrivit om på Svegot. Påståendet, och reklamfilmen, fick massiv kritik i sociala medier och efter bara några timmar togs filmen bort. Men detta var inte på grund av de negativa reaktionerna, om man får tro SAS.
I ett pressmeddelande skriver man att man fortfarande står bakom kampanjen som enligt dem handlar om ”att resor berikar oss”. Men kampanjen har blivit ”kidnappad” och att de är attackerade. Vem eller vilka som kidnappat kampanjen nämner man dock inte.
När vi tittar på mönstret och antalet reaktioner på vår film finns det anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad. Vi vill inte riskera att bli en plattform för någon annans värderingar, som vi inte står för. Därför har vi för tillfället tagit ner filmerna från våra kanaler och diskuterar nu nästa steg.
Om budskapet i filmen skulle vara ”resor berikar oss” får man säga att SAS grundligt misslyckats.. Att döma av reaktionerna har den istället nästan uteslutande tolkats som fientlig mot det nordiska arvet, och en smutskastning av dess invånare.
Filmen har nu lagts upp igen, ”unlisted” och med kommentarerna avstängda.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=ShfsBPrNcTI&feature=emb_logo