Inget är skandinaviskt. Ergo: det finns inget svenskt, norskt eller danskt. Allt har kommit utifrån. Det är budskapet i SAS reklamfilm ”What is Truly Scandinavian” som dök upp så här i början av februari. Reaktionerna lät inte vänta på sig och i efterdyningarna av dem finns det flera saker att titta närmare på. Det hjälper oss nämligen att förstå vår samtid.
Låt oss börja med filmens budskap, som SAS fortsatt står bakom enligt ett uttalande. I samma uttalande definierar man att budskapet man stödjer ”handlar om att resor berikar oss”. Visst kan man diskutera hur sant det påståendet är, men det tassar in på filosofins område så vi lämnar det. Däremot är det tydligt för var och en som sett filmen att budskapet faktiskt är ett annat. Nämligen: ”det finns inget unikt skandinaviskt och allt som vi stolt ser som vårt kommer egentligen någon annan stans ifrån”.
SAS har både rätt och fel i sin film, men framförallt lyfter den en viktig fråga som är tabu. Därtill visar efterdyningarna hur verklighetsfrånvända våra motståndare är. Läs vidare genom att logga in, eller genom att teckna din prenumeration nedan.