Den danska appen Vivino, som jämförs som ett ”Vinets spotify”, hotas med såväl stämning och vite på flera miljoner kronor av Systembolaget. Dessa kräver nu att Vivono slutar med sin marknadsföring och försäljning.
Den danska appen som beskrivs som ett ”vinets spotify” utmanar nu det svenska alkoholmonopolet. Någonting statliga Systembolaget inte kan tolerera. Nu har Systembolaget vänt sig till Patent- och Marknadsdomstolen och yrkar på vite för konkurrenten och förbud för att dessa ska ha brutit mot det statliga alkoholmonopolet.
Systembolaget hänvisar till att det endast är de som får bedriva detaljhandel med alkoholhaltiga drycker. ”Vivinosförsäljning av alkoholhaltiga drycker står därmed i strid med alkohollagen och är olaglig”, framgår det av stämningsansökan som lämnats in av Systembolaget. I stämningsansökan yrkas det på totalt 3 miljoner och ett förbud.
Ska även strida mot marknadsföringslagen
Systembolaget hävdar även att Vivinos marknadsföring, transporter och försäljning ger ett falsk intryck av att det skulle vara lagligt att beställa hem en flaska rött. I sin stämningansökan vill därför Systembolaget ge än mer vite, på en miljon kronor för att ha brutit mot marknadsföringslagen då konkurrenten ska ha använt sig utav begreppet ”fredagsmys” i sin marknadsföring. Någonting som hävdas lura kunderna än mer. Genom att koppla samman alkoholhaltiga drycker med fredagsmys uppfyller man inte kravet på måttlighet, och marknadsföringen strider mot god marknadsföringssed, säger Systembolaget.
Varningsbrev
Systembolaget skickade ut ett brev till konkurrenten där man uppmanade dem att sluta med sin verksamhet. Lite som man kan tänka sig att kriminella nätverk gör. Vivino har dock stått på sig och hävdar att deras verksamhet och marknadsföring är laglig.
Vivino lanserades 2010 och fungerar som sociala medier för vinfantaster. I september 2019 lanserade bolaget sin tjänst i Sverige. Någonting som monopolinnehavaren Systembolaget såg negativt på.
Investerare vs svenska staten
Vivinos app-tjänst har närmare 40 miljoner användare över hela världen och ska enligt uppgift förvärva cirka 20000 nya kunder varje dag. Vivino ägs av starka investerare, bland annat: Janus friis, Seed Capital, Creadum, Balderton Capital och SCP Neptune International.
Vad vi har här är med andra ord ett gäng internationella investerare i ett bolag som vill tjäna pengar på svenska folkets konsumtionsvanor av vin. Samt en riktigt stor kassako för den svenska staten. Dessa två har återigen kolliderat i deras försök att profitera på det svenska folket. Inget företag har tidigare lyckats utmana Systembolagets monopol. Och det har blivit dyrt, mycket dyrt att försöka stjäla den svenska statens marknadsandelar. Men även dyrt för svenska konsumenter då vi enbart har en aktör på marknaden.
För det finns någonting djupt problematiskt i hela kråksången, det svenska folket har inte fått säga till om det nuvarande alkoholmonopolet.