Svensken spenderar mer tid i parker, men mindre tid på restauranger och bussar. Det visar data från informationsjätten Google. På grund av de relativt milda åtgärderna Sverige genomfört skiljer vi ut oss kraftigt från många andra länder.
Google har presenterat data där man jämför människors rörelsemönster nu jämfört med ett snittvärde i januari och februari månad. Skillnaden mellan länderna blir mycket tydlig, och i de länder där man har hårdast karantän ser man att människor spenderar betydligt mer tid hemma och, givetvis, mycket mindre tid på restauranger, på arbeten och i kollektivtrafiken.
Sverige är dock relativt opåverkat. Vi har varit ute mer, 43 procent enligt datan, men det bör även kunna förklaras med att våren har kommit. Färre människor är ute på restauranger och krogar, där Google registrerat 24 procent färre besökare. Man ser även att folk spenderar lite mer tid hemma, men bara fem procent mer jämfört med månaderna före. Inte heller i matvaruaffärerna är det enligt Google någon större skillnad. Där har aktiviteten gått ned med tio procent.
Stor förändring i länder med karantän
I Spanien och Italien ser man dock som förväntat mycket stora förändringar. I båda länderna har folk mer eller mindre helt slutat röra sig utomhus, i affärer och i kollektivtrafiken. För båda länderna rör det sig om mellan 80 och 90 procents minskning.
Samma gäller Storbritannien och Frankrike även om siffrorna är något mindre drastiska där. Men förändringen är tydlig.
Även i vårt grannland Norge har befolkningen förändrat hur de rör sig. 65 procent färre går på restaurang, 32 procent färre när det gäller matvaruaffärer och apotek, och det har skett 57 procent mindre rörelse i kollektivtrafiken.
Google påpekar dock att datan inte ska tolkas som en sanning, eftersom kvaliteten på mätningarna varierar mellan länder och även inom länderna.