Reklamfilmen som Staffanstorps kommun släppte för en dryg vecka sedan fortsätter att ge publicitet. Denna gång är det Clas Ohlson, vars flyttlådor syns i filmen, som skapar uppståndelse.
Enligt detaljhandelskedjans kommunikationschef Niklas Carlsson har kunder frågat om företaget sponsrat filmen, vilket de inte gjort ”förstås”, säger Carlsson. Företaget har nu kontaktat Staffanstorps kommun och påtalat för dem att de använder företagets logotyp utan tillstånd. Vidare kräver de att att filmen klipps om, eller att deras namn ”blurras”.
Det är när familjen i filmen flyttar som man kan se Clas Ohlsons flyttlådor och det är dessa som företaget vill ska klippas bort eller ”blurras”. Staffanstorps starke man, Christian Sonesson (M) verkar dock inte bekymra sig nämnvärt. Han skriver på sin Facebook:
”Clas Ohlsons försöker nu få oss att klippa eller ’blurra’ vår film så att flyttlådor som köpts hos dem inte syns i filmen.
”Ängsligheten är stor i Sverige. Filmen har setts av 250 000 människor. Clas Ohlson har dessutom redan fått betalt för sina papplådor när de såldes. Clas Ohlson borde var glada över att just deras flyttlådor syns men det är de alltså inte. Vad är det som gör Clas Ohlson så pk så att de försöker få oss att klippa eller ’blurra’ filmen? Jag vet var jag inte ska julhandla i år. Bye bye Classe!”
Att det handlar om ängslighet i det här fallet kan vi nog sluta oss till, även om det så klart måste finnas möjligheter för företag att slippa sammanknippas med politiska och/eller religiösa budskap i reklam. Det är dock inte svårt att antaga att man från Clas Ohlsons sida hade brytt sig nämnvärt om deras lådor synts i något mer politiskt korrekt sammanhang – men det är ett antagande.
Kanske skulle företaget kräva detsamma om det var i en reklamfilm för vilken annan kommun i Sverige som helst, där S eller kanske C styr. Fast då hade de aldrig blivit uppmärksammade på att kartongerna syns eftersom ”vi” – alltså Sverigevänner som grupp – inte skulle känna behovet av att gnälla. Inte heller hade media drevat i det scenariot, så som de drevat mot Staffanstorp.
Vi måste därför bli bättre på det här, att hålla företag ansvariga. Ser du Clas Ohlsons logotyp i något annat sammanhang – reklamfilm, musikvideo etc. – bör du höra av dig till företaget och hålla dem ansvariga för det generella budskapet. Det är trots allt Clas Ohlson som vill ha det så.
För övrigt är det värt att påminna läsaren om att dylika flyttlådor som syns i filmen och finns att köpa i olika affärer är undermåligt urusla för flytt. Ska du flytta, se till att köpa dina flyttlådor från flyttföretag. De är lite dyrare, men mycket bättre.