Gammelmediernas ras fortsätter. Färre och färre svenskar väljer att konsumera sina nyheter via de stora tidningarna i pappersupplaga.
De stora tidningsdrakarna tappar mer och mer stöd för deras produkter hos den svenska befolkningen. Dagens Nyheter och Aftonbladet säljer nu rekorddåligt. Båda tidningarnas upplagor säljer färre än 500 000 styck, vilket är ett nytt bottenrekord. Göteborgs-posten har enbart 203 000 läsare per upplaga.
Det är Orvesto Konsument som genomfört en undersökning kring hur svenskarna konsumerar sin media. Då har det visat sig att pappersupplagor får allt färre och färre läsare. De flesta svenskar konsumerar sina nyheter digitalt istället för att gå och köpa tidningen. Inte nog med det, fler och fler svenskar väljer även bort gammelmedierna på internet eller använder reklamblockerare i sina webläsare, vilket gör det omöjligt för tidningarna att få reklamintäkter.
Utvecklingen har förutspåtts tidigare
Genom internets genomslag har det länge synts en trend i svenskarnas mediakonsumtion. Svensken vill helt enkelt inte betala för journalistik som ljuger dem rätt upp i ansiktet gällande viktiga frågor. Även om detta inte är dödsförklaringen av gammelmedia så är det gott tecken i tiden. För när Dagens Nyheter och Aftonbladets upplagor krymper så krymper även deras intäkter. Därmed minskar möjligheterna för dem att fortsätta dupera sin läsarskara.
Det ska även ses positivt ur den kontexten att allt fler svenskar väljer att konsumera sina nyheter via alternativ media. Att fler och fler har genomskådat Peter Wolodarskis ”agandasättande journalistik” är klart positivt.
Att den vänsterextrema tidningen ETC når nya bottennivåer är även det anmärkningsvärt. De är nere på endast 56000 per upplaga.
Synnerligen ett gott tecken i tiden.