En erfaren godstågsförare oroar sig över att antalet varor som fraktas in i Sverige har minskat betydligt på senare tid. ”Jag har aldrig kört så lätta tåg”, berättar han för Svegot.
Lätta tåg, många tomvagnar och betydligt mindre bensin och diesel. Det är arbetssituationen för den godstågsförare som kontaktat Svegot. Detsamma verkar gälla även andra tåg han möter.
”Det ser ganska illavarslande ut”, säger han till Svegot.
Men, detta är ingen anledning till panik. Dock bör man vara medveten om att det finns en risk att vissa matvaror helt enkelt tar slut i Sverige när lagren börjar tömmas och det inte finns någon möjlighet att fyllas på. Att svenska befolkningen har börjat hamstra mat gör även det att lagren töms betydligt snabbare än vanligt.
Och, enligt godstågsföraren, är det en betydlig minskning i mängden gods. Vanligtvis väger hans tåg 1400 ton, men på senare tid bara 1100. Det innebär 600 ton mindre gods på tur-och-retur resa, per tåg.
”Slår man ut det blir det flera tusen ton mindre gods varje dygn”, berättar han.
Något som sticker ut är den betydligt minskade mängden vagnar med ”farligt gods”, det vill säga bensin och diesel.
”Vanligtvis kör jag 10-11 sådana vagnar per skift. På senare tid har det varit en, kanske två, och ibland ingen alls. Jag vill inte ge några allmänna råd men jag har köpt några extra bensindunkar som jag tänker fylla på vid första bästa tillfälle.”
Livsmedelsbranschen har dock gått ut och försäkrat att det inte är någon risk för en generell matbrist. De exportförbud som drabbat många länder gäller inte matvaror, och det råder stor enighet i att matleveranserna måste, och kommer, fortsätta mer eller mindre obehindrat.
Magnus Törnholm, presschef på Axfood säger istället att utmaningen är att hinna fylla på alla butiker då efterfrågan på vissa varor ökat markant sedan coronautbrottet.