Det är inte alla svenska företag som går på knäna under coronakrisen. Matvarujätten ICA redovisar vinster när svenskarna bunkar mat. I jämförelse med i fjol gjorde ICA en vinst på 11,1 procent under mars månad.
Matvarubutiken ICA redovisade under mars månad en vinst på hela 11 miljarder kronor. Det är en ökning med 11,1 procent i jämförelse med samma period under föregående år. Att svenskarna väljer att handla varor så de klarar vara hemma en längre stund ger avtryck i försäljningsstatistiken.
”Den höga försäljningstillväxten i mars beror i stor utsträckning på förändringar i kundbeteendet på grund av effekter av Coronaviruset med bl a bunkring samt förflyttning av försäljning från restaurang till livsmedelsbutiker”, skriver ICA i ett pressmeddelande.
ICA har även märkt en markant ökning i E-handeln. Även detta är till följd av de rekommendationer i coronavirusets spår, där man uppmanas att handla på internet.