Det var fyra år sedan Lajkat lanserades. Som ansvariga för sajten återfanns Erik Carlsson och Ehsan Fadakar. Det var den sistnämnde som år 2016 fick ta rodret på det nya bolaget för Lajkat inom Schibsted.
Tidningen Resumé har nu tagit del av ett internmail som gått ut till berörda inom mediekoncernen där man meddelar att sajten läggs ner. I mailet skriver Martin Frey, chef för Schibsted Growth:
– Vi har sedan bolagiseringen av Lajkat för två år sedan fokuserat på att skapa en stabil affär för bolaget. Tyvärr har vi inte lyckats generera tillräckligt med intäkter för att bolaget ska kunna drivas vidare.
Sedan oktober 2017 har Lakjat drivits av Fanny Söderström och Filippa Berg. Shibsted har haft en del bakslag för sina social mediesatsningar och tvingades i slutet på 2017 sparka Ehsan Fadakar på grund av anklagelser som sexuella övergrepp. En som pekade ut Fadkar var Filippa Berg. Ehsan Fadakar var chef för sociala medier inom koncernen.