Att blivande föräldrar pratar med bebisen som ligger i mammas mage ses nog av de flesta som något gulligt, men inte som ett sätt att vänja bebisen vid det språk vi talar. Men nu är det dags att tänka om. En svensk-amerikansk studie från 2013 visade att barn reagerade mer på det okända språket än på det de vant sig vid, genom att suga mer intensivt på sin napp. När det egna språket talades var spädbarnen lugnare.
I en annan studie fick vissa foster gång på gång höra påhittade ord, medan andra foster aldrig fick höra ordet. När barnen väl fötts visade det sig att bara de som hört detta ord reagerade på det. Detta mättes med hjärnröntgen.
Redan som några månader gamla kan bebisar skilja mellan språk och dialekter, och från födseln börjar de utveckla en för känsla för personer som talar deras eget språk. I ett experiment gjort 2007 vid Harvarduniversitetet såg man att barnen hellre ville ha leksaker från människor som talade deras eget språk och dialekt.
– Redan under första levnadsåret börjar spädbarn visa sina sociala preferenser – de vänder sig till människor som talar på ett sätt som är bekant för dem, säger forskningsledaren Katherine Kinzler till BBC.
Enligt Kinzler finns det för lite forskning kring dialekter trots att dessa knyter oss till vår identitet på samma sätt som kön och ras gör. Hon har upptäckt att för en del barn är dialekten viktigare för gruppidentiteten än ras. När 5-åringar fick titta på bilder av svarta och vita barn, föredrog de barn från samma ras.
Men när man lade till dialekter föredrog vissa barn dem som talade samma dialekt som de själva – även om dessa tillhörde en annan ras. Kinzler menar att det är rimligt att vi litar mer på personer som talar som vi själva gör, eftersom de antas känna till mer om ditt eget samhälle.
Katherine Kinzler har i en annan studie funnit att barn litar mer på personer med samma modersmål som de själva än personer med utländsk brytning. Med tanke på hur många barn som i dagens förskolor utsätts för personer med utländsk brytning, kan man fundera på vad det gör med små barns tillit till vuxenvärlden.