Debatten om muslimska böneutrop har växt i styrka den senaste tiden och medan Svenska kyrkan och flera muslimska organisationer välkomnar fler böneutrop i Sverige finns det andra som inte är lika positiva. Bland de muslimer som säger sig inte vilja ha böneutrop sticker Abdelhak Lahouarichri, vice ordförande för Muslimska föreningen i Ljungby ut. Till tidningen Smålänningen säger han:
– Vi är gäster i det här landet och vill inte ha några kulturkrockar. Det här kommer bara att slå tillbaka på oss.
Stiftelsen Växjö muslimer har en annan inställning och imamen Ismail Abu Helal menade, till skillnad från Lahouarichri, att svenskarna måste vänja sig:
”Muslimer är inte på besök här i Växjö, vi bor här.”
Denna konfrontativa linje muslimerna i Växjö driver uppskattas inte av trosbröderna i Ljungby. Abdelhak Lahouarichri igen:
– I Sverige dominerar kristendomen. Det passar inte in i det svenska samhället att ropa ut när det är dags för bön. Jag är medborgare i Sverige, jag måste rätta mig efter svenska lagar.
Han håller också med vad flera kritiska debattörer hävdat, att det inte går att likställa kyrkklockor med böneutrop:
– Böneutropen är budskap som skriks ut, det är skillnad.
I moskén i Ljungby har man valt att ha böneutropen inomhus för att inte störa. Abdelhak Lahouarichri tycker att muslimer i Sverige i första hand måste ta itu med de egna problem inom församlingarna, de som uppstår när troende från olika muslimska tolkningar kommer till Sverige och samlas i moskéerna.
Han oroas också över att kraven på böneutrop kommer att göra det svårare för muslimer i Sverige. Lahouarichri hoppas i stället att politiker och myndigheter ”stramar upp sig” och ser till så att ”systemet inte kan utnyttjas av de ohederliga personer som kommer hit”.
Ingrid Carlqvist: Lita inte på muslimerna i Ljungby
"De flesta tycker nog att muslimerna i Ljungby, som inte vill ha böneutrop, är hyggligare än muslimerna i Växjö som kräver böneutrop. Egentligen är det tvärtom."