POLISKRIS. Tidigare har poliser i yttre tjänst behövt genomgå en särskilt utbildning för att få ratta bilen vid blåljuskörning. Det är rimligt eftersom polisen vid utryckning har rätt att bryta mot trafikreglerna. De behöver inte hålla hastighetsbegränsningarna, de får köra mot rött och mot färdriktningen – ja, de får göra det mesta.
Denna rätt kräver sin man eller kvinna. Ansvaret på föraren är enormt, vilket gör regionpolischefens beslut så mycket mer oroväckande. Vi kan ju anta att han inte gör det för skojs skull och att det finns goda skäl. Skälen är poliskrisen och behovet av att kunna upprätthålla en minimibemanning, skriver Aftonbladet. Tidningen hänvisar till en källa med god insyn som säger:
– På detta vis kan man skapa en fullgod patrull som kan ingå i minimibemanning. Och det innebär även att det kommer finnas poliser som kör i trängande fall utan att ha utbildning för det.
Beslutet är fattat för att de få poliser som finns ska kunna göra sitt arbete. Regeringen har delat ut korten och polisen sitter med den giv de fått – utan chans att byta. Att medborgarna hamnar i farans riktning blir som vanligt konsekvensen. Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin, är upprörd:
– Det är fullkomligt vansinnigt. Körning i trängande fall är ytterst känsligt och allmänheten på vägarna har ju ingen aning om vem som har utbildning och vem som inte har det. Att utsätta personal och omgivningen för förhöjda risker bara för att klara bemanningssituationen är magstarkt och i värsta fall blir det allmänheten som får betala priset.