MIGRANTHOTET. Under 2017 sjönk antalet illegala immigranter som tog sig sjövägen till Grekland till 30 000 efter avtalet mellan EU och Turkiet. Men avtalet gäller bara Egeiska havet och nu har flyktingsmugglarna öppnat en ny rutt in i Europa. Den går via floden Evros, landgränsen mellan Grekland och Turkiet. Bara under april passerade 3 000 illegala invandrare här.
Borgmästaren i Orestiáda, huvudort i Östra Makedonien och Thrakien, konstaterar att myndigheternas kapacitet att ta hand om migranterna redan är överskriden. Man har fått 120 poliser i förstärkning och inalles har fyra bussar kört vidare mot Tessaloniki och Aten.
Landgränsen omfattas inte
I avtalet mellan Turkiet och EU är det bara Egeiska havet som berörs, varför landgränsen i stället används. Det tar bara några minuter att korsa floden och kostnaden är betydligt mindre. Turkiet antas använda detta kryphål för att fortsätta sätta press på EU. Landet vill ha visumfrihet i första hand och i andra hand ett framtida medlemskap.
Turkiet har tidigare hotat att tillåta miljoner migranter passera in i Europa och genom att inte hålla gränsen mot Grekland hoppas man stärka sin förhandlingsposition. EU verkar i sin tur inte ha förmågan att sätta hårt mot hårt och återigen lämnas Grekland att själva hantera inflödet. Några incitament från Greklands sida att inte släppa de illegala vidare in i Europa finns därför inte.
80 000 väntar redan på Balkan
Söder om den ungerska gränsen, på Balkan, finns redan 80 000 illegala immigranter som i rännilar försöker ta sig upp i Europa. Förr eller senare uppnås en kritisk massa som kommer att röra sig norrut. Då står Ungern och Österrike ensamma för att hålla gränsen.
Det vänsterliberala EU fortsätter att fokusera på att driva igenom flyktingkvoter inom unionen och straffa länder som Ungern och Polen, i stället för att agera för att stoppa inflödet vid de yttre gränserna och deportera de hundratusentals illegala som redan befinner sig i Europa.
Precis som med Grekland måste frågan ställas om Ungern eller Österrike kommer att känna något större ansvar för att hålla dessa människor från att passera mot Tyskland, Frankrike och Sverige? Vi får hoppas det.