POSTKAOS. Det behövs lastbilschaufförer i Sverige. Bland andra har Postnord ett skriande behov nu när sommaren närmar sig. Man behöver anställa 350 personer och för att fylla lastbilshytterna har man bland annat funderat på att utbilda brevbärare till chaufförer.
Postnord räknar med att behöva nyanställa 300 lastbilschaufförer varje. Förutom att utbilda gamla brevbärare vill arbetar man också på att få in ”nyanlända”. I en annons uttalar sig Martin am Zoll som är chef för bemanningen på Postnord:
– Vi tror också att det finns nyanlända som kan utbilda sig till chaufför med C eller CE-körkort och som skulle kunna jobba på Postnord samtidigt som de pluggar svenska. Vi prövar den modellen just nu.
Mer hantverk än ”jobb”
Ett stort problem för åkeriföretagen är synen på yrket som bara ett ”jobb”. Att köra lastbil är snarare ett hantverk som kräver mycket av chauffören. Bara för att du får behörigheten C eller CE och ett YKB så betyder inte att du är lastbilschaffis.
Yrket i sig har tappat i värdighet eftersom det inte ses som ett hantverk längre (samma sak hände med taxichaufförerna). Det i sin tur gör att tillströmningen inte är vad den borde. Men att ”dela ut” 300 yrkesutbildningar och behörigheter till ”nyanlända” är inte lösningen. Snarare kommer det att skapa ännu mer problem.