SKATTECHOCK. Världsmarknadspriset på råoljan har stigit sedan USA drog sig ur kärnenergiavtalet med Iran, men att bensinen är så groteskt dyr i Sverige beror främst på skatten. Hur stor del av bensinpriset som utgörs av skatt har varierat genom åren, som högst var det 1998 då 75 procent var koldioxidskatt, energiskatt och moms. 2017 utgjordes omkring 60 procent av priset av skatter. Före 1990 var bensinen befriad från moms, men politikerna är väldigt förtjusta i att lägga så mycket skatt som möjligt på bensinen.
Inte minst Miljöpartiet. 2015 beslöt den rödgröna regeringen att skatten på drivmedel ska höjas automatiskt varje årsskifte med inflationen plus två procentenheter. Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, sa till TT i slutet av 2017 att detta beslut kommer att leda till att Sverige får världens högsta bränsleskatt på bensin och diesel inom två år.
Även dieselpriset höjs med 20 öre, vilket ger ett riktpris på 16:06 kronor. Etanolen ligger kvar på 10:41.