IQKOLLAPS. Tidningarnas Telegrambyrå, TT, har undersökt hur många av eleverna i de svenska invandrargettona som går ut nionde klass utan behörighet till gymnasiet. Allra värst är det i Göteborgsförorterna Bergsjön och Biskopsgården där svindlande 69,8 respektive 67,3 procent hade misslyckats totalt. Detta ska jämföras med riksgenomsnittet på 17,5 procent.
TT har talat med Anders Trumberg, forskare vid Örebro universitet, som studerat skolsegregation och skolval. Han säger att det är ”en jätteojämlikhet utan dess like som framträder här” och talar om ekonomisk utsatthet och andra meningslösheter. Men detta är alls inget mysterium, vilket jag här ämnar förklara.
Hur bra en elev lyckas i skolan har att göra med intelligensen, alltså den IQ-nivå han eller hon har. Intelligens är till övervägande del en nedärvd egenskap vilket betyder att intelligenta föräldrar får intelligenta barn (om de inte har en så kallad intellektuell funktionsnedsättning/utvecklingsstörning) och att lågintelligenta föräldrar får lågintelligenta barn. Ytterst lite av ditt IQ kan tränas upp, även om den miljö du växer upp i givetvis kan ge bättre eller sämre förutsättningar för din förmåga att tänka.
Stora IQ-skillnader mellan svenskar och afrikaner
Svenska folket har i mätningar visat sig ligga en bit över 100. Normal IQ hos oss är alltså mellan 90 och 110. I en mätning från 2006 placerade sig svenskarna som nummer fyra i Europa, med 104 i genomsnitts-IQ. Tyskarna och holländarna var i den mätningen smartast med 107 och därefter polackerna med 106. Skillnaderna inom Europa är ganska stora – britterna hade 100 jämnt, spanjorerna 98 och fransmännen bara 94.
Söder om Europa sjunker genomsnitts-IQ drastiskt. De största invandrargrupperna som kommit till Sverige de senaste åren är Syrien, Irak, Iran, Eritrea, Somalia, Afghanistan och (lite otippat) Indien. Låt oss titta på dessa människors genomsnitts-IQ.
Syrien: 83
Irak: 87
Iran: 84
Eritrea: 85
Somalia: 68
Afghanistan: 84
Indien: 82
Svenska skolor inte anpassade för låg-IQ-elever
Det är väl fullständigt självklart att människor med ett IQ kring 80 inte klarar sig i den svenska skolan? Våra skolor är anpassade efter barn och unga vars IQ i vuxen ålder kommer att variera mellan 90 och 110 – där de med 90 är sämst i klassen och de med 110 är bäst. Även de sämsta klarar i de flesta fall att ordna gymnasiebehörighet, om inte meddetsamma så med hjälp av extrakurser.
Men med ett genomsnitts-IQ under 90 blir det väldigt, väldigt svårt. Och för somalierna med ett genomsnitt på 68 går det helt enkelt inte. Många av dem har alltså en intelligens i nivå med svenska begåvningshandikappade, och dem sätter vi givetvis i särskolor där undervisningen är anpassad efter deras förmåga.
Jag tycker det är elakt mot de somaliska barnen att förvänta sig att de ska klara den svenska skolan. Det är som att begära att en blind ska lära sig läsa vanlig skrift eller att en döv ska kunna höra vad vi säger. De kan inte, punkt slut.
Ondskefullt mot svenska folket
Och det är rent ondskefullt mot svenska folket att tillåta tiotusentals somalier att bosätta sig här. 2017 fanns det enligt SCB 66 400 personer i landet som är födda i Somalia. Till detta ska läggas alla de barn de sedan fött i Sverige och som sätts i svenska skolor. Och det blir liksom inte bättre när de blir vuxna: 2012 rapporterade SVT att fyra av fem somalier är arbetslösa och att 70 procent av dem bara hade grundskoleutbildning.
I Bergsjön bor det många somalier. För 25 år sedan fanns det knappt en somalier i hela Göteborg, nu är de en av stadens största invandrargrupper. Det finns alltså ingen anledning alls att vara förundrad över att nästan 70 procent av Bergsjöskolans elever misslyckats med att skaffa gymnasiebehörighet. Man kan lägga hur många miljarder som helst på fler lärare, mindre klasser och bättre betalda lärare – det spelar ingen roll när elevmaterialet är så svagt.
De måste förmås att flytta hem
Den enda lösningen är att förmå somalierna att flytta hem. I Somalia är de inte sämre än någon annan i klassen och där finns arbeten som de klarar av. Ingen mår bra av att ständigt vara sämst. För att hävda sig tar många av de somaliska barnen till våld, vilket naturligtvis är både farligt och oacceptabelt i svenska skolor.
Nej, gör somalierna, irakierna och afghanerna den bästa tjänsten av alla – erbjud dem en rundlig summa för att återvandra, och förklara för dem att de aldrig får komma tillbaka till Sverige igen. De som nappar på erbjudandet ska också överge sitt svenska medborgarskap om sådant getts ut.
De kommer att må bättre och vi slipper läsa rapporter om skolor där 70 procent av eleverna missar att klara gymnasiebehörigheten – i ett land där det inte finns några arbeten för folk som bara gått ut nionde klass.