På ett år har priset på diesel ökat med 10 procent, vilket betyder stora extrakostnader för KLT, vars budget ligger på en miljard för innevarande år. En procents uppskrivning är fem miljoner kronor, och så vidare. Om bränsleprisets höjning på tio procent slår igenom enligt det index som avtalet utgår från kommer det slå hårt.
Därför ställer man nu, mitt under pågående avtalsår, in ett flertal busslinjer – 18 stycken närmare bestämt. Dylika justeringar brukar se vid årskiftet, men KLT ser inget annat alternativ än att göra det lagom till sommaren i stället, så illa är situationen.
Det är linjer med lågt resande som drabbas och förutom nedläggningar av linjer så kommer också tidtabellerna att göra om så att turerna går glesare.
Kanske kommer inte KLTs beslut drabba för många eftersom det finns utrymme då somliga turer kanska bara har en eller två resande i snitt. Men det är en försmak av framtiden om bränslepriserna fortsätter att stiga.
Å ena sidan ska vi åka mer kommunalt, å andra sidan gör de styrande allt de kan för att det ska försvåras. Å tredje sidan ser de till att försvåra privat körande. Kort sagt så ägnar de att lägga käppar i hjulen för alla.