En social mediestrejk har utlysts av Wikipediagrundaren Larry Sanger med flera. Tanken är att var och en som är missnöjd med hur de stora sociala medieföretagen beter sig ska visa det tydligt under en tvådagars strejk med start den 4 juli.
Med vägran kan man komma långt. Fråga bara fackförbunden med deras strejker, eller ockuperade folk som som balanserat på gränsen till öppet uppror genom vägran att åtlyda ockupanterna. Faktum är att man kan kullkasta regimer och storföretag om bara tillräckligt många vägrar lyda dem (regimerna) eller använda deras tjänster (företagen). Däri ligger också problemet.
Människor är lata vanedjur som ogärna stör sin bekväma närvaro med stök i form av bojkotter och dylikt. Att behöva ta sig någon kilometer längre för att handla på den där matvaruaffären som inte accepterar romska tiggare är jobbigare än ICAn på hörnet som ger dem kaffe och kakor. Men det är inte bara det som är problemet. Man känner sig ganska liten och tänker, vad spelar det för roll vad jag gör, ingen annan verkar ju bry sig så det enda som händer är att jag får det besvärligare.
Kanske kan därför Wikipediagrundaren Larry Sangers uppmaning till en social mediestrejk vara något? Att vara en del av den är inte särskilt jobbigt, det kostar inget och eftersom sommaren är här finns det mycket annat att göra.
Konceptet är enkelt (och man behöver inte ens strunta i att posta något, bara välja rätt att posta) och går ut på att alla som klagar på hur de sociala medieföretagen beter sig helt sonika höjer sin kollektiva röst och använder sin vägran att deltaga.
Sanger skriver på sin blogg:
”On July 4 and 5 (at least one day), people with serious grievances against social media—including you?—will go on strike. You could, but obviously don’t have to, announce that you are one of the signatories of the Declaration of Digital Independence.
”This means we will not use social media on those days, except to post notices that we are on strike. We’re going to make a lot of noise. Nobody will be able to ignore what’s happening. We’re going to flex our collective muscles and demand that giant, manipulative corporations give us back control over our data, privacy, and user experience.”
Sanger har stora förhoppningar och beskriver vad som kan hända om alla som faktiskt är bekymrade över det som sker deltar. Fritt översatt beskriver han resultaten så här:
- Den 4 juli kommer dina följare se strejkmeddelandet #SocialMediaStrike och eventuella länkar till vad det handlar om.
- De flesta kommer strunta i den posten. Ju fler som deltar, desto fler liknande poster kommer dock dyka upp och snart nog kommer de strejkande också peka ut svartfötterna som inte deltar.
- Med lite tur kommer medieflödena vara helt översvämmade med strejkmeddelanden inom några timmar.
- När det sker så kan gammelmedia inte annat än att rapportera om vad som händer. Sammalunda måste de stora sociala medieföretagen uttala sig på något sätt och bemöta kritiken.
- När strejken är över kommer det vara uppenbart hur stort stödet är för decentraliserad social media och hur stort motståndet är mot de stora drakarna som är övertygade om att de kan bete sig hur som helst.
Det hela är fullt genomförbart och det vore en kraftull signal om någon miljard människor hoppat på tåget … eller bara några tiotals miljoner. Sanningen är ju den att de sociala mediejättarna skulle kunna sänkas över en natt, om alla bara slutade använda dem. Det vore det bästa så klart, men i brist på det så kanske folk i alla fall kan visa sitt missnöje med hur de beter sig.
LATHUND FÖR STREJKARE:
- Med början den 4 juli förklarar du på social medier att du strejkar genom att använda #SocialMediaStrike.
- Du kan själv skriva under och hänvisa (som en del av strejkpostningen) andra att skriva under Deklarationen om digitalt oberoende.
- Förmå andra att delta i strejken.